Klasicismus
1770 – 1830
Klasicismus přechází z baroka do 19. stol. Jeho druhá vývojová etapa se jmenuje Empír (pochází z francouzského slova emire a znamená to moc císařství).
Empír představuje oficiální umění období Napoleona Bonaparta. Klasicismus se vrací k antice jako k nejvyššímu vrcholu lidské kultury.
Klasicismus má racionální (rácio = rozum) základ. Opírá se o nové archeologické výzkumy, které přinesly nové poučení o umění antiky. Objev – Pompeje a Herkulaneu. Klasicismus se stává oficiálním uměním na školách (soukromých), akademiích. Stal se uměním uniformním, konvenčním a konzervativním.
Architektura klasicismu
Ve Francii je to slohem památníků a monumentálních staveb. Je to tzv. styl Ludvíka XVI. Jsou to ušlechtilé proporce, logická skladba, symetrie a přebírání antických architektonických postupů. Působí přísně, okázale a je to vše k oslavě císaře. Stavby Napoleona jsou inspirovány stylem římského císařství.
Památky: chrám sv. Jenovéfy v Paříži (zvaný Panteon), památník velké armády (přestavěný kostel sv. Madleny), vítězné oblouky.
Po bitvě U Slavkova (1805) nechal Napoleon postavit vítězný oblouk na náměstí Charlese de Gaula.
Anglie – klasicistní stavby: Národní galerie, muzeum. V Anglii se klasicismus prolínal s romantismem, který byl anglickému prostředí bližší (např. anglický park – jako volná příroda, francouzský park – geometrický řád).
Itálie – nikdy neztratila kontakt s antickým světem. Restaurování starořímské architektury. Začaly se stavět úplně nové kavárny, restaurace, veřejné budovy (soudy, knihovny, školy, úřady).
Německo – střediskem klasicismu se stal Berlín (někdy se říká, že i Mnichov), např. Braniborská brána. V Mnichově, v duchu klasicismu, je postavena tzv. Glyptotéka a je to muzeum řeckého sochařství, stará pinakotéka – galerie malířství.
Rusko – Petrohrad, slavná světová obrazárna Ermitáž.
USA – Washingtonský kapitol – Bílí dům (sídlo prezidenta USA)
Sochařství klasicismu
Převládl kult ideální krásy a antických vzorů. Nejvíce se zpodobňovali portréty císaře Napoleona a jeho rodinu. Nejslavnější jeho dvorní sochař byl Antonio Canova. A. Canova zpodobnil portrét Napoleonovi sestry jako venuši ležící polonahou v antickém loži (je to celé z mramoru). Vytvořil spoustu náhrobků Papežů.
Malířství
Luis David (*1748 †1825) – jeden z nejslavnějších malířů klasicismu. Je to francouzská malíř a byl aktivním účastníkem francouzské revoluce a hlasoval pro popravu krále. Nejdůležitějším
3
představitelem klasicismu a byl dvorním malířem Napoleona. Jeho obrazy mají klasickou kompozici a přísnou morální koncepci. Jeho slavné obrazy: Zavražděný Marat (považuje se za jeho mistrovské dílo), spoustu portréty Napoleona, Korunovace Napoleona, Únos Sabinek, Přísaha Horáciů. Dohlížel na dostavení Louvre.
Jean Dominic Ingres – byl to Davidův žák, byl skvělý kreslíř a malíř portrétů. Obdivoval antiku a brzy se vzdálil Davidovu stylu a více se inspiroval Ranou Renesancí. Maloval krásu ženské hotěla, spoustu aktů. Obrazy: Velká Odalistka, Pramen, Turecké lázně.
Francesco Goya (*1746 †1828) – španělský malíř. Je považován za posledního velkého mistra i zakladatele moderního malířství. Jeho dílo je obtížně zařaditelné, neboť spojuje v sobě klasicismus, romantismus s expresionismem a dalšími rysi nových tendencí. Byl nejen malíř, ale i vynikající grafik. Tvořil litografii (kamenotisk). Jako portrétista se proslavil obrazem Rodina Karla IV. v Madridu (galerie Prádo). Jeho slavné obrazy jsou: Nahá Mája (oblečená Mája), z grafických prací je nejslavnější Caprichos – grafické listy (je to 80 leptů kde jsou různé příšery, které představují různé bytosti podobné zvířatům – různé čarodějnické scény). Grafické cykly jsou Hrůzy Války.
Francesco Goya zemřel ve francouzském Městě Bordó. Jeho tělesná schránka byla přemístěna do Zaragozy (Španělsko), kde je dodnes pohřben.
Památky
Nejkrásnější klasicistní památka v Čechách je Empírový zámek Kačína u Kutné Hory. Za české země byl slavný František Tkadlík (byl ředitelem pražské akademie) a Antonín Machek.
Malířství
Luis David (*1748 †1825) – jeden z nejslavnějších malířů klasicismu. Je to francouzská malíř a byl aktivním účastníkem francouzské revoluce a hlasoval pro popravu krále. Nejdůležitějším představitelem klasicismu a byl dvorním malířem Napoleona. Jeho obrazy mají klasickou kompozici a přísnou morální koncepci. Jeho slavné obrazy: Zavražděný Marat (považuje se za jeho mistrovské dílo), spoustu portréty Napoleona, Korunovace Napoleona, Únos Sabinek, Přísaha Horáciů. Dohlížel na dostavení Louvre.
Jean Dominic Ingres – byl to Davidův žák, byl skvělý kreslíř a malíř portrétů. Obdivoval antiku a brzy se vzdálil Davidovu stylu a více se inspiroval Ranou Renesancí. Maloval krásu ženského těla, spoustu aktů. Obrazy: Velká Odalistka, Pramen, Turecké lázně.
Francesco Goya (*1746 †1828) – španělský malíř. Je považován za posledního velkého mistra i zakladatele moderního malířství. Jeho dílo je obtížně zařaditelné, neboť spojuje v sobě klasicismus, romantismus s expresionismem a dalšími rysi nových tendencí. Byl nejen malíř, ale i vynikající grafik. Tvořil litografii (kamenotisk). Jako portrétista se proslavil obrazem Rodina Karla IV. v Madridu (galerie Prádo).
Francesco Goya (*1746 †1828) – španělský malíř. Je považován za posledního velkého mistra i zakladatele moderního malířství. Jeho dílo je obtížně zařaditelné, neboť spojuje v sobě klasicismus, romantismus s expresionismem a dalšími rysi nových tendencí. Byl nejen malíř, ale i vynikající grafik. Tvořil litografii (kamenotisk). Jako portrétista se proslavil obrazem Rodina Karla IV. v Madridu (galerie Prádo). Jeho slavné obrazy jsou: Nahá Mája (oblečená Mája), z grafických prací je
4
nejslavnější Caprichos – grafické listy (je to 80 leptů kde jsou různé příšery, které představují různé bytosti podobné zvířatům – různé čarodějnické scény). Grafické cykly jsou Hrůzy Války.
Francesco Goya zemřel ve francouzském Městě Bordó. Jeho tělesná schránka byla přemístěna do Zaragozy (Španělsko), kde je dodnes pohřben.
Památky
Nejkrásnější klasicistní památka v Čechách je Empírový zámek Kačína u Kutné Hory. Za české země byl slavný František Tkadlík (byl ředitelem pražské akademie) a Antonín Machek.
Romantismus
Romantismus nastupuje ve 20. letech 19. stol. Impulz k útoku proti klasicismu vyšel z literárních proudů. Středem zájmu se stává doba středověku. Podtrhuje vše individuální (moje osobnost) a netypické. Extrémní citové projevy a epické události. Střetávání sil přírody (bouřka, vítr atd.) a sil člověka. Hrdinové se stávají vyděděnci, cikány, tuláci. Objevují se exotické a orientální motivy (lidé chtějí prožít něco výjimečného – něco co není normální).
Architektura
Zájem o středověk a historii. Napodobování středověkých slohů – nejvíce Gotika. Její technické a umělecké přednosti začali vysoce oceňovat (Viktor Hugo – chrám Matky Boží v Paříži).
Také se napodobovalo Románské, Renesanční, Barokní umění.
Malířství
Zobrazuje krajiny, idylické, melancholické a s exotickým nadhledem krajiny, romantické náměty (=> romantismus). Také rytířské náměty (Robin Hood).
Francie
Engéne Delacroit – žil v uměleckém prostředí, znal mnoho významných osobností (Chapin, Baudelaire). Na jeho tvorbu zapůsobila malířství Rubense a Goyi. Maloval různé exotické náměty (působil pracovně v Africe). Náměty Hamleta, obdivoval Shakespeara. Obrazy: svoboda vede lid (sám se tam i namaloval) – obraz z francouzské komuny, žena odhalující prso mezi vojáky (rytíři). Naše národní galerie má obraz jezdec napadený jaguárem, nejvýznamnější obraz: alžírské ženy ve svém pokoji.
Jean Francoais Millet – hodně zobrazoval lidi v krajinách. Jako romantikové začínali i malíři Barbisonské školy, kteří v roce 1830 se usadili ve vesnici Barbison, aby malovali krajinu. Inspirace – holandská a anglická krajina. Jejich vůdce – Théodore Roussean.
Anglie
John Constable – anglické krajinářství, maloval mraky vystihující atmosférické proměny.
William Thuner – velký obdivovatel Shakespeara, zobrazoval prchavé okamžiky atmosféry. Vyjadřoval emoce a pocity (pozdější inspirace pro inspiraci).
5
Romantismus v Čechách
U nás se postavilo mnoho památek ve stylu neogotiky. Předělal se zámek Hluboká, Sychrov a Lednice. Postavil se kostel sv. Ludmily na Vinohradech – nám. Míru. Postavil se kostel sv. Prokopa na Žižkově. V Karlíně se postavila bazilika sv. Cyrila a Metoděje a ta je v nerománském stylu. Na Vyšehradě je kostel sv. Petra a Pavla a je neogotický.
Malířství
Nejslavnějším představitelem byl Josef Mánes (1820 - 1871). Výtvarné zkušenosti získal od otce Antonína Mánesa a strýce Václava Mánesa. Na akademii ho učil František Tkadlík (viz český Klasicismus). Syntézou jeho národopisných studií je deska pražského Orloje. Ve 12-ti kompozicích tzv. na každý měsíc jedna, je zobrazený český, moravský a slovenský lid. Dále ilustroval lidové písně. Maloval portréty, krajiny. České poměry neumožnily rozvíjet jeho velké nadání a nakonec nemoc a smrt ukončí jeho plány, jeho touhu po monumentálním díle.
Sochařství
Václav Levý (*1820 †1872) – Do skal vytesal čertovy hlavy a všechno se to nachází v Liběchově. Sochu harfenice, reliéfy hadů, ještěra atd. je to strašidelné, mystické. Byl to jeden z prvních učitelů našeho největšího sochaře Myslbeka. Vytvořil postavy Jan Žižka a Prokopa Holého.
Josef a Emanuel Maxovi – většinou pomníky, ale také mají pomníky na Karlově mostě.
Architektura
Kostel sv. Ludmily – Praha, Náměstí Míru
Kostel sv. Prokopa – Praha, Žižkov
Kostel sv. Petra a Pavla – Praha, Vyšehrad
Bazilika sv. Cyrila a Metoděje (nerománský sloh, bazilika) – Praha, Karlín
Karlštejn, Lednice, Hluboká
Žádné komentáře:
Okomentovat