středa 18. května 2011

16. Fauvismus, Expresionismus

Fauvismus
Vznikl ve Francii a vyvíjel se časově paralelně s německým expresionismem. Název pochází z francouzského slova „Le Fauve“ (šelma) z roku 1905. Když se konala první společná výstava mladých malířů a kritik mezi plátny uviděl malou sošku v klasičtějším pojetí a zvolal „Donatello parmi les fauves“ (Donatello mezi šelmami). Tak bylo pokřtěno celé hnutí.
Fauvisté nevytvořili žádný společný program. Šlo jim o konstrukci obrazového prostoru pomocí čistých barev, bez modelace, bez stínování, síla obrazu vychází z barevné plochy (exploze barev).
Henri Matisse (1869-1954) – vůdčí osobnost. Spojoval barvu a tvar, aby tlumočil své optické a emocionální reakce. Obrazy: Tanec a hudba. Jeho tvorba – heslo – harmonie, jednoduchost, jasnost a klid.
Malíři
Raoul Dufy
André Derain
Maurice Vlaminck – cyklista
Fauvismus u nás
Objevuje se v díle Václava Špalky a Emila Filly a částečně Josefa Čapky (Vincenc Beneš, Jindřich Průcha).
Fauvisté tlumočili svůj emocionální pocit ze skutečnosti, kdežto expresionisté vycházeli z tísňových stránek nitra a z pudovosti.
Expresionismus
Má dva významy:
1. Styl uměleckého vyjadřování známý z některých období dějin umění – středověk
2. Umělecký směr 20. stol.
Umělec si vytváří obraz dle svého cítění. Umělec zobrazuje a zdůrazňuje některé obsahové složky – vnitřní svět postav, dějové a situační prvky a ideový smysl.
Citovému přehodnocení skutečnosti slouží i výrazné prostředky: tvarová nadsázka, deformace, výrazná barevnost a kontrast, kompozice a rukopis.
Expresionismus se vyvíjel jako umělecký směr 20. stol. v Německu. Umělci vnímají negativní stránky života – jejich díla jsou často pesimistická.
Podnětem pro vznik německého expresionismu byla tvorba norského malíře Eduarda Muncha. Jeho umělecký program přijali za své umělci, kteří byli v letech 1905-1913 v Drážďanech sdružení ve skupině Die Brücke (most). Druhá skupina expresionistů se utvořila v letech 1911-1912 v Mnichově a jmenovala se Der blaue reiter (modrý jezdec). Vedoucí osobností byl Vasilij Kandinskij. Jeho negeometrické abstrakce z tohoto období jsou vyabstrahovaným vyjádřením citových zážitků.

Žádné komentáře:

Okomentovat