Fotografie
Fotografie jako specifická výtvarná disciplína prodělala svůj relativně samostatný vývoj, který nebyl oddělen od toho pohybu, který se vyvýjel v oblasti jiných výtvarných uměleckých druhů. Impresionismus existoval nejen v malířství a sochařství, ale také v literatuře – básnictví, hudbě, zasáhl také do fotografií, i když opožděně. Expresionismus, Konstruktivismus, Dadaismus se ve fotografii odrazily také.
Fotografie si udržovala svou progresivnost současně i v těch projevech, které nebyly úzce spjaty s vývojem konrétních uměleckých avantgard. V surrealistické fotografii se otevřela řada velmi zajímavých uměleckých problémů, např. otázka poetičnosti byla otázkou hlavní a nebylo takřka fotografa, který by se necítil vyrovnat se s touto problematikou.
Rovněž projev abstraktního umění v malířství našel svůj ohlas ve fotografii. Malířské metody zdůrazňovaly povrch obrazu, struktury vzniklé použitím nejrůznějších hmot v malířství dosud neobviklých, fotografie odpověděla rovněž zvýšeným zájmem o struktury povrchu a začala se zobrazovat. Fotografování struktur mělo ve fotografii ještě jiný význam – člověk si uvědomoval složení hmoty.
Uplatnění fotografie
Fotografie vstoupila do našeho života. Setkáváme se s ní na stránkách denního tisku, internetu atd.
Fotografie vnikla do propagace i propagandy. Kulturní i politický život je bez ní nepředstavitelný. Věda je bez fotografie nemyslitelná jako i umělecká výtvarná tvorba. Jako málokteré umění může svou emocí velmi silně působit na myšlení lidí. Je školou senzibelity i projevem poskytujícím to, co mají všechny ostatní druhy umění – malířství, sochařství atd.
Joseph Nicéphore Niepce (*1765 †1833)
Vynálezce fotografie (v r. 1827 první fotografie prvním fotoaparátem). Zabýval se fotografickými postupy zjednodušujícími techniku fotografie. Od r. 1822 promítal obraz předmětů snímaný kamerou na vrstvu citlivou na světlo, jež obraz fixoval. První obrázek s dobou expozice 8-10 se podařilo zhotovit v r. 1826 – první fotografie světa. Od r. 1829 spolupracoval Niepce s Luisem Daguerrem.
Luis Daguerre
Francouzský malíř a vynálezce. V r. 1837 vynalezl prakticky využitelný způsob fotografování. První fotografie zhotovená tímto způsobem dostala název daguerotyp.
Malíři Courbert a Delacroix vypracovali své první studie aktů podel daguerotypů. Delacroix vstoupil jako vážený člen do první fotografické společnosti ve Francii. Fotografie ovlivnila všechny impresionisty. Např. Degas jí používal ke zdokonalení pohybu koní.
Miroslav Hák
Fotografoval se znamenitými výsledky např. koksové struktury. Často se hovoří o tom, že „světy,“ které pozorujeme v mikroskopu nebo krajiny viděné z letadel velmi připomínají abstraktní obrazy. Paul Klee (abstraktní malíř) napsal, že malíř má o oběktivním světě vědět co nejvíce a až tehdy má znát i tyto mikrosnímky světa. Takový pohled do nitra hmoty totiž obsahuje umělcovo
3
poznání, které se pak zprostředkovaně promítá do umělcova díla. Fotografie mikrobů však nemůže být uměleckou fotografií, tím méně fotografií abstraktní.
Přes specifické rysy, které si fotografie vždy zachovala, lze konstatovat, že fotografie spolu se všemi jinými výtvarnými projevy a spolu s poezií, prózou, reportáží, filmem i hudbou pomáhá v myšlenkové a umělecky názorové jednotě s nimi poznávat svět a především člověka v jeho životním prostředí.
Fotografie krajin, archytektury Saudek
Fotografie portrétů Nadar
Fotografie aktu Man Ray
Fotografie zátiší Saudek
Fotomontáž
Fotografická koláž. Historicky má tato technika svůj původ v ruském konstruktivismu.
Fotografické illustrace
Knihy ilustrované fotografiemi, např. Picassovi ilustrace k Ovidiovým proměnám.
Žádné komentáře:
Okomentovat