středa 18. května 2011

13. Realismus

Realismus
Od 40. let. 16. stol. se ve Francii prosazoval nový směr realismus. Požaduje se zobrazení skutečnosti takové, jaká opravdu je, bez přikrášlování. Umění nemá čerpat z literatury, ale všímat si současného života se všemi problémy, i sociálními, které přináší prudký rozvoj průmyslu.
Architektura
V architektuře stále převládá historismus, jen s tím rozdílem, že podle teoretika a architekta Gottfrieda Sempera se církevní stavby nadále mohou stavět ve stylu neogotiky a nerománského slohu, ale světské ve slohu neorenesance, který nejlépe vyhovuje praktickému využití. Ze záplav staveb tohoto stylu se vymyká Kdystalový palác od Josepha Paxtona postavený v roce 1851 pro světovou výstavu v Londýně z železné konstrukce a skla v jednoduchých kubických formách. Železné konstrukce, často maskované historickými prvky, se ostatně stávají od poloviny století čím dál častějšími.
Malířství
V 19. století reaguje nejrychleji na všechny nové impulzy. Centrem je Paříž. Revolučně zasáhl Gustave Courbet (*1819 †1877), zpola samouk, ale umělec velkého talentu. Po kompozičně neuspořádaném Pohřbu v Ornans namaloval v r. 1849 Štěrkaře, první obraz, jehož námětem je těžká práce. Od této chvíle malířství nezná téma, které by nemohlo být výtvarně zpracováno.
V r. 1855 porota odmítla vystavit Courbetovy obrazy na Světové výstavě v Paříži, proto si Courbet najal boudu, kde pod heslem Realismus vystavil 40 obrazů včetně alegorického Ateliéru. V obraze Slečny na břehu Sieny upozorňoval na sociální problém prostituce. Maloval akty, krajiny, lovecké výjevy, mariny. Courbet se angažoval v r. 1871 v Pařížské komunitě. Po pádu Komuny byl uvězněn a odsouzen k vysoké pokutě za stržení Vendomského sloupu. Po propuštění uprchl do Švýcarka a maloval krajiny.
Vynikajícím grafikem, malířem a sochařem byl Honoré Daumier (*1808 †1879). Jeden z jeho prvních obrazů, alegorie Republiky, mu pro svou monumentalitu vysloužil označení Michelangelo 19. století. Začínal litografiemi v časopisech jako karikaturista kritizující politické poměry, ale i soukromý život maloměšťanů. Maloval většinou v cyklech náměty soudních síní, milovníky rytin a knih, prostředí divadla.
V Rusku vzniklo v r. 1870 Sdružení putovních výstav, jehož členové, tzv. peredvižnici, literárně popisným realismem vyprávěli v žánrových scénkách o životě měšťanů i jejich sluhů. Tímto sdružením prošel i nejvýznamnější ruský malíř 19. stol. Ilja Jefimovič Repin (*1884 †1930). V rozměrných plátnech zachytil sociální bídu zaostalé země.
Významným německým realistickým malířem byl Adolf Menzel (*1815 †1905), který si všíma všedního života i sociálních námětů.
3
Realismus v českých zemích
Architektura
V neorenesančním slohu se stavěla divadla (Prozatímní divadlo – Ignác Ulmann, Národní divadlo – Josef Zítek, rekonstrukce po požáru – Josef Schulz), koncertní a výstavní sály (Rudolfínum – společné dílo J. Zítka a J. Schulze), spořitelny (Česká spořitelna na Národní třídě od I. Ulmanna), školy (Vyšší dívčí škola ve Vodičkově ulici a Česká technika na Karlově náměstí od I. Ulmanna), muzea (Smetanovo muzeum – A. Wiehl, Národní muzeum a Umělecko-průmyslové muzeum – J. Schulz), vily a paláce (Lannova vila a Lažanského palác – I. Ulmann, Gröbova vila na Vinohradech – Antonín Barvitia).
Antonín Wiehl se pokusil vytvořit specificky českou variantu neorenesance s použitím výrazné podstřešní lunetové římsy a se sgrafitovou výzdobou nebo s nástěnnou malbou na průčelí, k níž často dodával návrhy Mikoláš Aleš. Na Moravě působili hlavně vídeňští architekti.
Sochařství
Představiteli českého realistického sochařství jsou Tomáš Seidan, Ludvík Šimek a Josef Václav Myslbek. Tomáš Seidan (*1830 †1890) byl umělec akademického typu, ale slušný portrétista, takže se stal vyhledávaným tvůrcem pomníků. Vytvořil např. pomník B. Smetany v Plzni, sochu Mozarta na Bertramce, Komenského v Přerově, sochu studenta v Praze, náhrobek B. Němcové na Vyšehradě.
Ludvík Šimek (*1837 †1886) byl sochař akademického typu. Oceňujeme jeho dvě díla Dveře pro karlínský kostel sv. Cyrila a Metoděje v Praze a pomník Josefa Jungmanna na Jungmannově náměstí v Praze.
Vrcholným vývojem českého sochařství 19. století s přesahem do 20. století je rozsáhlé dílo Josefa Václava Myslbeka (*1848 †1922). Má dvě linie: romanticko-historickou – těží z tématiky rukopisů a linii realistickou. Z mnoha prací romanticko-historické linie jsou čtyři sousoší pro Palackého most v Praze (nyní na Vyšehradě). Z realistické linie vyniká především socha Oddanosti a skvělé portréty. K nejlepším patří autoportrét, portrét rytíře V. Lanny, klečící kardinál Schwarzenberg ve Svatovítské kapli a pomník F. L. Riegra na Vinohradech.
Myslbekovými díly, v nichž se spojily obě linie, jsou socha Hudba a pomník sv. Václava. Na obou těchto sochách pracoval několik desetiletí až s útrpnou poctivostí a vytvořil množství skic a variant. Myslbek znovu zapojil české sochařství do evropského vývoje.¨
Malířství
Karel Purkyně (*1834 †1868) malíř portrétů, zátiší i figurálních kompozic. Narodil se jako syn Jana Evangelisty Purkyně. Kromě školení na pražské Akademii studoval v Mnichově a zejména v Pařížil. Inspirovali ho staří mistři k pojetí některých portrétů, v nichž nekompromisně usiloval o pravdivé zobrazení člověka i jeho vnitřního života (Slečna Reitmayerová, Paní Emma Křikavová, Podobizna rodiny řezbáře Vorlíčka). Jeho talent se plně rozvinul až po návratu z Paříže. Maluje portrét své ženy, Podobiznu kováře J. O. Jecha. Od 60. let maloval zátiší, která povýšil k monumentalitě. Na práh impresionismu se dostal ve svých barevně jiskřivých návrzích na shakespearovský průvod. Purkyně byl činný i jako kritik.
4
Soběslav Pinkas (*1827 †1901) byl českému prostředí cizí. Svá nejlepší díla vytvořil v Paříži a Bretani (Dělníci na Montmartru, záběry chalup a všedního života na francouzském venkově). Po návratu do Prahy už působil jen jako organizátor při výzdobě Národního divadla a jako uměleckoprůmyslový návrhář.
Viktor Barvitius (*1834 †1902) zachytil radostnou událost šedesátých let v žánrových obrazech Na ledě, Pouť ve hvězdárně, Čtvrtek ve Stromovce. V r. 1865 odešel do Francie, kde namaloval několik vynikajících, koloristických impresivních obrazů elegantního života pařížských bulvárů (Place de la Concorde).
Vyvrcholením české krajinomalby 19. století je dílo Antonína Chittussioho (*1847 †1891). Začínal neúspěšně figurální a žánrovou malbou, teprve po třicítce namaloval první skutečně zdařilou krajinu Z Trojského ostrova. Nejvíc ho zajímala neokázalá krajina Českomoravské vysočiny (Údolí Doubravky), ale i jihočeských rybníků.

Žádné komentáře:

Okomentovat